tisdag 17 juli 2007

Skriptsystemet (Favoritkänslosystemet)

Skriptsystemet kallades från början, och kallas fortfarande i nästan all TA-litteratur för "Favoritkänslosystemet", men teorins upphov, Marilyn Zalcman och Richard Erskine, kom senare på att termen "Skriptsystemet" bäst beskrev teorin.

Skriptsystemet är skriptets funktionella manifestation. Det är ett system som förvränger tankar, känslor och beteenden så att de passar in i livsmanuskriptet. Systemet är också självförstärkande. Det består av 3 komponenter:
  • Skriptantaganden
  • Skriptutspel (Favoritkänsloutspel) och
  • Förstärkande minnen
Skriptantaganden

Dessa antaganden handlar om hur jag i grunden uppfattar mig själv, andra människor och livet. De utgör min grundläggande referensram i förhållande till mitt skript. t.ex. kan jag - vad det gäller ett skriptförbud som "Var inte liten" uppleva att:

"Jag ska ta hand om andra människor", "Andra människor är antingen som jag eller oförmögna att ta hand om sig själva" och "Livet är ett ständigt, glädjelöst slit".

Till komponenten "Skriptantaganden" hör också det faktum att vi tränger bort vissa känslor när vi tar in och accepterar skriptförbuden. Den ursprungliga situationen kanske handlade om att jag inte fick vara uta och leka med de andra barnen, utan var tvungen att stanna hemma och hjälpa mamma med hushållsarbete och passning av mina småsyskon, när jag var liten.

Min naturliga känsla inför detta var ilska, men jag vågade inte mopsa upp mig mot mamma, och ännu idag finns den ilskan kvar inom mig (fast nu omedvetet).

Skriptutspel (Favoritkänsloutspel)

Skriptutspel är manifestationer av skriptet de kan uttrycka sig som:

OBSERVERBARA BETEENDEN (i detta exempel) glädjelöshet, hårt arbete, spel som "Jag försöker bara hjälpa dig", samlande av otillräcklighet som bonusmärken (se förra avsnittet), nedvärdering av egna behov, brist på manifestationer av lekfullhet och expansiva Barn-beteenden, överdriven hjälpsamhet mot människor med sådant de kunde klara själv m.m.

INRE UPPLEVELSER (i detta exempel) trötthet, återkommande stress- och utbrändhetssymptom, muskelvärk i axlar och korsrygg, återkommande huvudvärk, plötsliga attacker av sorgsenhet som upplevs som oförklarliga, momentant svårigheter att "få luft" p.g.a. muskelspänningar runt bröstkorgen och sammandragningar i solar plexus.

FANTASIER ( i detta exempel) om att vara ensam i tropiska paradis (där ingen kräver någonting av en), eller om att bli skadad och hamna på sjukhus där man blir omhändertagen.

Förstärkande minnen

Detta är sådana minnen som förstärker tanken att man bör stanna kvar i sitt skript, eller som rationaliserar skriptbeteenden. T.ex:

Jag vill gå ut och leka med de andra barnrn, när jag är 7 år och just har börjat skolan, och när jag framhärdar gentemot mamma så blir hon först arg och skäller ut mig för att jag är så "egoistisk" och sätter sig sedan på en pall i köket och gråter hejdlöst. Jag antar att det är mitt fel och blir helt förskräckt. Naturligtvis stannar jag inne och hjälper henne att torka ur köksskåpen.

Mamma och pappa diskuterar några barn i min klass som inte hjälper till hemma. Det är tydligt att de inte tycker att det är några bättre barn.

Jag blir utsed till ordningsman i klassen, eftersom jag sköter mig så bra och hjälper andra.

o.s.v.
Dessa minnen förstärker sedan kraftigt skriptantagandena och gör att jag väljer att stanna inom ramarna för mitt skript.

För att lösa upp detta system kan man arbeta med alla komponenter. Man kan bearbeta den ursprungliga situationen i en regression (Barnjagtillståndet), man kan arbeta med de olika faoritkänsloutspelen: de fysiska (kanske med hjälp av massage eller kroppsterapi), spelen, samlandet av bonusmärken, fantasierna o.s.v. Det kan också vara till hjälp att bearbeta de förstärkande minnena, jämföra med hur andra har det och hitta alternativa minnen som går stick i stäv mot skriptet.



Inga kommentarer: